5.06.2007

بیانیه دانشجویان آذربایجانی دانشگاههای تهران در رابطه با حوادث روزهای اخیر

قیام مردم آذربایجان و مقاومت آنان در خرداد ماه 1385 ، رويدادي است تاريخي كه
برتارك مبارزات آزاديخواهانه فرزندان این ملت همواره خواهد درخشيد. در خرداد ماه تاریخی و خونين 85 بار دگر استبداد چهره كريه خود را نمايان ساخت. عوامل و مزدوران سركوبگر حكومتي با دستور از مقامات مرکز به مردم بی پناه يورش برده و فاجعه آفريدند و خاطره ماه آذر سال 1325 را زنده كردند.
امسال نیز به مناسبت سالگرد قیام سراسری سال پیش ، بار دیگر شاهد خیزش هویت طلبان در اعتراض به تبعیضهای روا شده از طرف حاکمیت بودیم. اقتدارگرایان و آریاپرستان سرمست از سرکوبهای وحشیانه اعتراضات مدنی سال پیش،که به خیال خود شعله های آزادیخواهی و هویت خواهی را رو به خاموشی می یافتند امسال نیز در اقدامی نابخردانه به قلع و قمع فعالین حرکت ملی آذربایجان برآمدند تا به سودایشان برای خشکانیدن ریشه های این درخت جوان که اکنون هر روز به تناوری و بزرگی آن افزوده می شود جامه عمل بپوشانند.
عوامل دستگاه قدرت در اقدامی نخ نما شده متعمدانه کوشیدند تا با استفاده از فضای اعتراضات مدنی و مسالمت آمیز شکل گرفته اعتراضات مردمی و مطالبه خواسته های به حق شهروندی از سوی ایشان را به سرنخهای مختلف متصل بخوانند و هویت طلبان آذربایجانی را که جز به حق تعیین سرنوشت و احقاق حقوق خود به چیزی دیگر نمی اندیشند را عامل کشورهای دیگر بنامند تا با حل صورت مسئله و حاکم کردن فضای رعب و وحشت،معترضان را از خواسته های خود بر حذر دارند و فضای لازم برای برخورد با آنان را فراهم نمایند. ولیکن همچون همیشه و از آنجا که منطق ایدئولوژیک و واقعیت گریز تمامیت خواهان مانع از درک صحیح واقعیات و بدیهیات جامعه توسط آنان می شود این بار نیز حکومت اسلامی در برآورد پاسخ فرزندان ملت آذربایجان راه به خطا برد و بار دیگر این ما بودیم که سرافرازانه پرچم پیروزی در شهرهای مختلف دیارمان برافراشتیم.
طبق اخبار منتشر شده از سوی فعالان حقوق بشر آذربایجان طی چندین هفته اخیر و در جریان اعتراضات مدنی در شهرهای مختلف صدها تن بازداشت شده اند.این گزارشات همچنین خبر از خشونت وحشیانه سرکوبگران و ضرب و شتم شدید مردم می دهد.
جمهوری اسلامی در طول حيات خود همواره به خشن ترين روش های سرکوب برای در هم شکستن جنبشهای آزادی خواهی ، توسل جسته است. و حرکت ملی آذربایجان در حالی شدید ترین نوع این سرکوبها را به خود می بیند که متاسفانه از سوی هیچ کدامیک از فعالین و تشکلهای مدعی حقوق بشر داخلی مورد حمایت قرار نمی گیرد و اخبار سرکوب ملت آذربایجان حتی با بایکوت شدید مدیاهای مرکزگرا مواجه می شود.
بی تردید برخورد دوگانه روشنفکران و فعالین حقوق بشر داخلی در مواجهه با اعمال خشونت رژیم خودکامه جمهوری اسلامی علیه مردم و هویت طلبان آذربایجان بی اعتمادی ما و گسست روز افزون عاطفی و فکری مردم آذربایجان از ایشان را در پی خواهد داشت.
ما امضا کنندگان این بیانیه ضمن محکوم کردن سکوت و همراهی مدعیان دموکراسی خواهی و حقوق بشر داخلی خواستار اتخاذ رویه مناسب و مواجهه منطقی ایشان با خواستها و مطالبات ملت آذربایجان هستیم.
ما ضمن پافشاری برخواست مردم آذربایجان مبنی بر آزادی تمامی زندانیان سیاسی وعقیدنی،خواهان گسیل هیئتی از سوی سازمان ملل برای بررسی وضع زندانیان سیاسی آذربایجان هستیم.ما اعلام می داریم تا زمانی که حکومت جمهوری اسلامی حاضر به احقاق حقوق ملت آذربایجان نباشد و نسبت به اجرای مفاد اعلامیۀ جهانی حقوق بشر عمل ننماید با شرکت گسترده تر خود در مراسمات و مناسبتهای مختلف ، صدای اعتراض خود به نقض حقوق بشر در آذربایجان را رساتر خواهیم ساخت.
ما امضا کنندگان این بیانیه با محکوم کردن محاکمه و بازداشت دوستان وهمفکران خود در شهرهای مختلف، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط آنان هستیم و از عموم فعالین و تشکلهای آذربایجانی میخواهیم تا بطور یکپارچه ای نسبت به دستگیریها اعتراض کرده و با خواست آزادی فوری و بی قید و شرط آنان، از حقوق انسانی ایشان به دفاع بر خیزند.

جمعی از دانشجویان آذربایجانی دانشگاههای تهران

Hiç yorum yok: