13.07.2007

برنامه روز پنجشنبه تلويزيون گون آذ: برنامه زنده گفتگو با مسئولان سازمان عفو بين المللي






برنامه روز پنجشنبه تلويزيون گون آذ: برنامه زنده گفتگو با مسئولان سازمان عفو بين المللي

پنجشنبه٫ ۲۱/۰۴/۱۳۸۶ (۱۲/۰۷/۲۰۰۷) برنامه اي زنده با حضور مسئولی از سازمان عفو بين الملل آقای Drewery Dyke و

خانم فاخته زمانی از انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان براي بحث و بررسي موارد نقض حقوق بشر و ارائه نظرات کلي٫ مسئولان سازمان [1] عفو بين الملل مهمان تلويزيون گون آذ بودند.
در آغاز آقای Drewery Dyke توضیحی کوتاه از گستره فعالیتهای سازمان عفو بین الملل ارائه دادند.
در ادامه آقای احمد اوبالی مدیر شبکه تلویزیونی گوناز با اشاره به اینکه سرکوب و فشار از جانب حکومت اسلامی هر روز ابعاد گسترده تری به خود پیدا می کند عکس العمل سازمان عفو بین الملل و دیگر مجامع بین المللی حقوق بشری را جویا شدند
آقای Drewery Dyke نیز اعلام داشتند که چون عفو بین الملل خود قدرت بازدارنده ای ندارد و تنها می تواندبا دادن بیانیه های - ارایه گزارشهای به جامعه جهانی کشورهای ناقض حقوق بشری را مورد مخاطب خود قرار دهد.
وی افزود اقلیت های دینی و قومی ایران مشمول تبعیض و در برخی موارد آزار و اذیت هستند. ملیتهای غیر فارس ایرانی ایران سالیان مدیدیست که‌ برای کسب حقوق سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی خود تلاش‌ می‌کنند، اما هر تلاشی چه‌ در شکل سیاسی و چه‌ مدنی آن، با سرکوب شدید حاکمیت مواجه‌ شده‌ و از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی خود محروم گشته‌اند. متأسفانه‌ کج فهمی از درخواست ملیت های غیر فارس ایرانی مانع بزرگی در راه درک و حل مشکلاتشان بوده‌ است. او گفت ایرانی دموکراتیک تنها در سایه احترام به خواستهای ترک‌ها، بلوچها،کردها، عرب‌ها و غیره خواهد بود.
ما اطلاعاتی از نقض حقوق ملیتهای غیر فارس از جمله آذربایجانیها داریم.وی گزارشات خانم فاخته زمانی فعال حقوق بشری آذربایجانی را در این خصوص خیلی مفید دانست.
او افزود بدنبال انتشار کاریکاتور موهن "روزنامه ایران" آذربایجانیها به این امر تظاهرات گسترده ای کرداند که با اعمال خشونت نیروهای انتظامی و امنیتی اعتراضات را سرکوب کرده و معترضین را روانه بازداشت گاهها و زندانها کردند. آقای عباس لسانی ازجمله این افراد می باشند که مدت ۳ ماه در بازداشت موقت بوداند که او را به اتهام اقدام علیه امنیت نظام با حداقل ۱۶ ماه حبس و ۵۰ ضربه شلاق روانه زندان کردند.
وی همچنین به بازداشت و شکنجه نوجوان آذربایجانی محمدرضا عوض پور به جرم نوشتن جمله"من ترک هستم" به روی دیوار اشاره کرد. او گفت که عوض پور را ۲۴ ساعت از پاها آویزان کرده اند.
در ادامه با اشاره به اینکه آذربایجانیها در مناسبتهای مختلف با راه و منش های مدنی ازمسئولین ایران خواستار ترفیع فرهنگ و زبان آذربایجان می شوند. افزود در روز جهانی زبان مادری نیز آذربایجانیها باز بر علیه محدودیت های دولتی در زمینه ممنوعیت تدریس زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی اعتراض کردند.
وی به پیگیری های مطالبات ملت آذربایجان توسط اکبر اعلمی نماینده تبریز در مجلس نیز اشاره ای کرداند.خانم فاخته زمانی نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر متین پورها,لسانی ها ،عوض پورها ،غنی لو ها و صدها زندانی در شهرهای اردبیل،تهران،زنجان،تبریز،ارومیه و… در معرض انواع شکنجه های غیر انسانی جسمی و روحی قرار دارند. افزود نقض حقوق فعالین آذربایجانی به سازمان های حقوق بشر، عفو بین الملل و سازمان های مربوطه به اطلاع رسانده شده است.
بينندگان زیادی با تماسهاي تلفني به صورت مستقيم سوالاتی را از مسئول عفو بین المللی کردند.

Hiç yorum yok: